29. raskausviikon neuvola: piikkiä ja matalia paineita

Ei kommentteja
Tänään mennään jo rv28+2. Eilen olin neuvolassa, mikä oli poikkeuksellisen kurja kokemus.

Mä vihaan neuloja. Aiemmat raskaudet on pakottaneet mut sietämään niitä. Tämän vuoden puolella olen käynyt omien terveysongelmien takia varmasti jo ainakin 40 kertaa verikokeissa. Näytteenotot on silti edelleen mulle todella epämiellyttäviä tilanteita.

Ennen neuvolaa kävin labrassa kontrolloimassa kilpirauhasarvot, hemoglobiinin ja ferritiinin. Jipii - tulosten mukaan kilpparin liikatoiminta alkaa olla selätetty! Ihanaa vihdoin päästä yhdestä ongelmasta eroon. Ferritiinikin vaikuttaa olevan hienosti nousussa ollen 45 (kuukausi sitten 38), ja hemoglobiini edelleen 119 (kuten on ollut jo pari kuukautta).

Menen aina suosiolla makuulle näytteenotossa, muuten meinaa taju lähteä. Nyt raskauden ollessa näin pitkällä, mulla tulee tosi herkästi selinmakuulla huono olo. Vähän plus miinus nolla - mennäkö näytteenotossa makaamaan (huono olo) vai istuako (huono olo). Makuulta en sentään pyörtyessä lysähdä lattialle, joten valitsin makuuasennon. Huono olo jäi joksikin aikaa.

Labrasta jatkoin suoraan neuvolaan. Tällä kertaa vastassa oli sijainen, mun neuvolatädin ollessa lomalla.



Tiesin jo etukäteen, että tänään saan piikin käsivarteen. Mun veriryhmä on rh-, ja vauva on rh+. Näissä tilanteissa odottaville äideille annetaan anti-d-immunoglobuliinipistos raskausviikoilla 28-30. Pistos suojaa äitiä sikiön RhD-tekijän aiheuttamalta vasta-aineiden muodostumiselta. Saman pistoksen tulen saamaan sitten synnytyksen jälkeen.

Vaikka olen saanut tuon pistoksen jo viisi kertaa aiemmin, ajatus siitä inhotti. Enhän mä pysty pitämään edes lapsia sylissä kun heitä rokotetaan, koska neulat tekee niin pahaa. Hermostunut äiti lasten rokotetilanteessa ei ole hyvä juttu. Onneksi isi on hoitanut noi rokotuskäynnit aina hienosti!

Neuvolatäti pisti tuon rokotteen heti käynnin alussa, jotta mun vointia voidaan hetki seurata - joskus niistä voi seurata vakava rokotereaktio. Itse neulanpistos ei mitenkään sattunut, mutta hyi että, miten inhottavalta sen kylmän aineen leviäminen lihakseen tekikään!

(Pixabay / Myriams-Fotos) 

Mulle iski heti huono olo. Sellainen mitä mulla on välillä muutenkin - tuntuu ettei istuessa ole hyvä olla, haluaisi mennä makaamaan. Heikottaa. Tuskanhiki. Kuuma. Janottaa. Tuntuu ettei oikeen happikaan kulje päähän asti.

Jutusteltiin 5-10 minuuttia ennen verenpaineiden mittausta, ettei verenpaineet näyttäisi suotta liian korkeaa tuon rokotejännittämisen vuoksi. Turha pelko.

Verenpainemittarin huristessa tuntui, ettei mun kroppa jaksa enää pumpata verta mittarin estäessä veren vapaan virtaamisen kädessä. Silmissä alkoi sumeta. Sumeni lisää. Ei helvetti, ajattelin, ja oli pakko sanoa, että nyt kyllä pyörryttää ja paljon.

Neuvolatäti talutti mut sängylle makoilemaan. Olin ihan varma, että pyörryn sillä parin metrin matkalla. Tähdet vaan vilisi silmissä. Olo onneksi helpotti miltei heti makuuasennossa.

Mittari sai paineet mitattua ennen mun pakenemista makuulle - paineet 70/42. Eipä ihme jos näkyi tähtiä!

En ollut ihan kuvitellut tällaista neuvolakäyntiä. Pötköttelin varmaan kymmenisen minuuttia ennen kuin uskalsin jatkaa varsinaisia tutkimuksia.

Ja taas selinmakuulle sf-mitan ottamista ja sykkeiden kuuntelua varten. Huono olo. Voi jestas! Neuvolatädillä oli myös vähän hankaluuksia saada sydänääniä kuulumaan riittävän kauan. Vauva pakeni anturin alta ja etuseinämässä viuhuva istukka häiritsi kuuluvuutta.

No, kaikki lopulta hyvin. Ennen lähtöä mitattiin verenpaineet vielä uudestaan. Paineet oli 90/61, vastaten jo mulle sitä aiempaakin raskaudessa ollutta tasoa.

Täytyy muuten sanoa, että matalien paineiden takia olisi joskus kiva saada vähän enemmän ymmärrystä tai sympatiaa, niin esimerkiksi lääkäriltä kuin kavereilta. Ei se ole oikeasti kivaa, jos jatkuvasti heikottaa ja pyörryttää. Monet kuittaa munkin matalat paineet heitolla "no mieluummin matalat kuin korkeat, korkeista on enemmän haittaa". Toki, mut oisko kuitenkin mieluummin ihan vaan normaalit paineet? Tietenkin se voi olla vaikea ymmärtää millaista se olo matalien paineiden kanssa voi olla, jos itsellä ei niiden aiheuttamia oireita ole ollut. Mutta silti, oli kenelläkin sitten vaiva mikä tahansa, minkäänlainen vähättely ei ole ikinä kivaa.

🌺Neuvola rv28+1🌺
⭐Paino: 68,2kg
⭐Painonmuutos/viikko: +500g
⭐Painonmuutos/lähtöpaino: +2,2kg
⭐RR: 90/61
⭐Sf-mitta: 24cm
⭐Syke: 142


Ei kommentteja