Keskenmenon jälkitarkastus yksityisellä lääkärillä

Ei kommentteja
Musta on jotenkin häkellyttävää, ettei keskenmenon jälkeen tarjota kaikille jälkitarkastuksia tai kontrolleja. Yllätyin siitä, miten meininki voi olla tyyliin "tosi kurja homma, mut hei pärjäile, moi moi" ja ovesta ulos.

Koen kuitenkin olleeni aika pitkällä raskaudessa. Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno rv10+6, vastaten viikkoja rv7. Keskenmenotarinani voit lukea kokonaisuudessaan täällä.

On kummallista, että miten multa ei oteta edes mitään hcg-kontrolleja verestä tai pissasta, tai mitään muutakaan. Se oli vaan heippahei ja paremmat jatkot.

EI KÄY MULLE. Suuntasin siis yksityiselle gynelle.

(Pixabay / Whitesession) 

Gynelle mentäessä elettiin kp16 keskenmenon jälkeen.

En voi sanoin kuvailla sitä oloa ja helpotusta, minkä tuolla käynnillä sain. Sain tietää ultran avulla kohdun olevan tyhjä ja palautunut normaaliksi. Sain tietää arvion, että milloin ne seuraavat menkat ehkä alkavat. Ja paras juttu oli se, kun sain tietää, että mun oikeassa munasarjassa komeili jo 15mm munarakkula - mun kroppa on siis hyvää vauhtia palauttamassa toimintaansa!

Jotain tästä käynnistä jäi myös hampaankoloon. Tämä gyne ei selvästi suhtautunut hyvin vertaistukifoorumeihin.

Oon saanut ihan korvaamattoman paljon tukea yhdeltä suljetulta keskenmenon kokeneille tarkoitetulta keskustelupalstalta. Tästä kun menin sanomaan, niin gyne kehoitti kuitenkin sen tuomasta avusta huolimatta poistumaan sieltä heti, kun koen riittävästi toipuneeni. "Siellä on kuitenkin jokaisella omat taustat ja omat tilanteet, sitten sitä alkaa peilaamaan muiden tilannetta omaansa, vaikka itsellä olisikin ihan eri juttu". En koe itse asiaa lainkaan näin - ja siksi mä nyt tollekin gynelle itseni vein, jotta sain tietää juuri sen minun kehoni tilanteen, eikä tarvitse arvailla.

Muutenhan mulle ei ole tarjottu minkäänlaista keskusteluapua yhdeltäkään mun keskenmenoa hoitaneelta taholta. Musta on aika omituista kehoittaa luopumaan siitä yhdestä ainoasta paikasta, jossa on saanut purkaa ajatuksia tapahtuneesta ja saanut vertaistukea, ja jonka kokee olleen merkittävästi hyödyksi asiasta toipumisen suhteen.

Näin jälkeenpäin voin sanoa olevani aika hämilläni siitä, miten heikosti näitä keskenmenotapauksia julkisella hoidetaan. Olisin itse toivonut tuntevani olevan "paremmassa hoidossa" - nyt oloni oli jotenkin sivuutettu, ja olin todella epävarma siitä voinko jo huokaista helpotuksesta. Saadakseni mielenrauhan mun piti lähteä yksityiselle. Musta se on väärin.

Pääasia kuitenkin on se, että sain vihdoin varmuuden siitä, että kaikki on kuten pitää. Tänään sain myös vihdoin puhtaan negan raskaustestiin, ja olo on sen seurauksena todella helpottunut!

Tästä on hyvä jatkaa.

(unsplash.com / Max Bender) 


Ei kommentteja