Raskausviikko 10: Kuuluuko sydänääniä, vatsassa kaikki hyvin?

Ei kommentteja
Alkuraskaudet on aina olleet mulle jotenkin piinaavia. Se ettei tunne vielä liikkeitä, kaikki on niin haurasta, ekan kolmanneksen korkeampi keskenmenoriski ja vaan se yleinen epävarmuus siitä, että onko vauvalla kaikki hyvin.


Mä olen nyt tässä kolmannessa raskaudessa tehnyt poikkeuksen. Aiemmissa raskauksissa oon vannottanut itselleni, etten edes yritä kuunnella sydänääniä kotidopplerilla kuin vasta nt-ultran jälkeen. Ja niin olen tosiaan tehnytkin. Paitsi tässä kolmannessa raskaudessa.

Olen eräässä someryhmässä, jossa on samoilla raskausviikoilla olevia odottajia. Moni on saanut jo 8-9 raskausviikoilla sykkeen kuuluviin kotidopplerilla. Mitä jos mullakin kuuluisi.. Pakko kokeilla!


No ei kuulunut. Odotin pari päivää, uusinta. Ei edelleenkään. Taas odotin. Tänään 9+3. Ei kuulu. Voi hitto. Miksen voinut malttaa?

Monesti kotidoppleria arvostellaan juuri siitä, että se aiheuttaa vain turhaa huolta. Valtaako odottavan äidin täysi paniikki, jos ääniä ei kuulukaan?

Oon aiemmissa raskauksissa rakastanut kotidoppleria. En oo kuunnellut ääniä päivittäin, vaan silloin tällöin. Joskus on vaan iskenyt se olo, että onkohan kaikki nyt hyvin, ei kai vauvalle ole sattunut mitään. Silloin oon kaivanut dopplerin esiin, löytänyt sydänäänet ja saanut mielenrauhan. Ja sitä paitsi, se hevosenlaukka on vaan niin ihanaa kuultavaa.❤️

Koitan tällä hetkellä pitää mielessä, että näin aikaisessa vaiheessa ei neuvolassakaan yleensä yritetä kuunnella sykkeitä, juuri siitä syystä, ettei niitä vielä näin varhain välttämättä kuulu. Muistuttelen itseäni myös siitä, että vaikka aiemmissa raskauksissa olen malttanut odottaa sinne rv +13 asti ennen kuuntelua, niin yksittäisinä kertoina mulla on ollut aika homma löytää ne sykkeet.

Lisäksi, lääkärihän mainitsi mulle varhaisultrassakin, että mun kohtu on tosi paljon kallistunut taaksepäin. Tuokin kyseinen ultra tehtiin alakautta, mutta lääkärin piti kädellään painaa vatsan päältä mun kohtua eri asentoon, jotta kuvaruudulla näkyi alkion sydämenlyönnit. Ehkä voisin siis pistää tämän sykkeiden kuulumattomuuden sen kohdun asennon piikkiin?



Kärsivällisyys ei ole mun vahvuus, ja ärsyynnyn monesti epävarmuudesta. Mä olen nyt suht okei tämän asian kanssa, kun ollaan vielä näin varhaisilla viikoilla, mutta mua ahdistaa tosi paljon, että mitä jos en saa ennen joulua sykkeitä kuulumaan? Pystynkö nauttimaan joulusta, vai kalvaako epävarmuus liikaa? Pitääkö soittaa paniikkipuhelu neuvolaan? Tiedän olevani vähän hölmö, mutta nää hormonit ei ainakaan helpota asioiden järkeilyä.

Niin joo, ja toi kyseinen Angelsoundsin kotidoppler on ollut mulla tosiaan mun esikoisen odotusajasta lähtien. Toisen lapsen syntymän jälkeen mä myin sen fb-kirppikseltä, kun aattelin, että meidän lapsiluku jää kahteen. Meni sitten muutamia kuukausia, kun vauvakuume taas nosti päätään yhä enemmän ja enemmän. Yhtenä päivänä näin tuon mun dopplerin myynnissä sillä naisella, joka sen multa ostikin. Ostin sen sitten takaisin itselleni :D

Ei kommentteja